صداوسیمای دولت و مردم باشید

دارابی: در کنار استحکام دستاوردهای دولت خواسته افکار عمومی را هم به مسئولان منتقل می‌کنیم…

بهارستانه: معاون سازمان صدا و سیما ضمن تاکید و انعکاس دستاوردهای دولت دوازدهم  از پیگیری خواسته های  افکار عمومی در رسانه ملی خبرداد؛ رویکرد درستی که افکار عمومی نیز از رسانه ملی انتظار تحقق آن را  دارند و منتظرند نتایجش را در برنامه‌های صدا و سیما ببینند.
این روزها صداوسیما در حال تغییر و تحول است، چه از نظر تعامل با دولت، چه توسعه شبکه‌ها و چه تغییرات در سطح مدیران.

علی عسکری برنامه پنج ساله می‌دهد!

در حکم انتصاب علی‌عسکری به ریاست سازمان صداوسیما، برخلاف احکام رؤسای قبلی اشاره‌ای به مدت زمان حکم نشده بود. همین موضوع شایعه‌سازی‌هایی را در پی داشت از جمله آمدن رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم و نامزد وزارت کشور در دولت دوازدهم به صداوسیما؛ موضوعی که همیشه در حد شایعه ماند. ‌عسکری تلاش دارد روابط خوبی را با رؤسای قوا داشته باشد و رویکرد تندی را نسبت به هیچ کدام از قوای سه‌گانه نداشته است. شنیده‌های «جوان» درباره آینده این رئیس خوش مشرب و اهل تعامل این است که ‌عسکری درحال تدوین برنامه‌ای پنج ساله است که در آن طرح‌ها و پیشنهاد‌هایی برای اداره سازمان آمده است. این نخستین بار است که رئیس سازمان صداوسیما طرحی بلند‌مدت را برای تحول در سازمان تهیه می‌کند و شنیده شده در صورت موافقت با این طرح شاهد جابه‌جایی‌های زیادی در سطح مدیریت سازمان خواهیم بود.

صداوسیما و تعامل با دولت دوازدهم!

علی دارابی، معاون فعلی امور شهرستان‌های صداوسیما و از چهره‌های تأثیرگذار رسانه ملی در سفر به سمنان اظهاراتی را بیان داشته است که می‌تواند مشخص‌کننده راهبردهای صداوسیما در روزهای پیش رو باشد. مهم‌ترین موضوعی که دارابی به آن پرداخته است، نحوه تعامل صداوسیما با دولت دوازدهم است.
دولت دوازدهم درحال گذر از مرحله رأی اعتماد مجلس است و مدیران و معاونان رئیس‌جمهور در سمت‌های انتصابی هم این کم‌کم جای مدیران قبلی را می‌گیرند تا چهره دولت دوازدهم نسبت به دولت قبل تغییراتی را داشته باشد. در این روزها یکی از مسائلی که مطرح شده نحوه تعامل دولت و صداوسیما است، به خصوص اینکه مدیران و وزرای دولت یازدهم همیشه از دید یک طلبکار به رسانه ملی نگاه می‌کردند.

با وجود این، شواهد از نرمش صداوسیما در مقابل دولت حکایت دارد، مسئله‌ای که از نگاه رسانه‌ها دور نمانده است. «مهر» در گزارشی صداوسیما را متهم به پخش رپرتاژ و گزارش‌های یک‌طرفه تبلیغاتی برای وزرای پیشنهادی دولت کرده و تأکید کرده است: آیا ضرورت دارد که همه این برنامه‌ها از رسانه ملی منعکس شود؟ براساس چه ضرورتی وزرایی که هنوز رأی اعتماد نگرفته‌اند و کارنامه آنها از سوی نمایندگان ملت بررسی نشده است، صداوسیما برای آنان برنامه تبلیغی می‌رود؟

رویکرد مثبت رسانه ملی در قبال دولت، مسئله‌ای است که حتی خود مدیران سازمان نیز بر آن تأکید کرده‌اند. جدید‌ترین نشانه همکاری و تعامل رسانه ملی با دولت را می‌توان اظهارات علی دارابی دانست. معاون امور شهرستان‌های سازمان صداوسیما، همکاری و همراهی با دولت دوازدهم و شوراهای اسلامی جدید را از سیاست‌های رسانه ملی بیان کرده و می‌گوید: «در کنار انعکاس دستاوردها و برنامه‌های دولت از شبکه‌های سراسری و استانی، خواسته‌ها و افکار عمومی نیز به طور منصفانه از این رسانه به مسئولان منتقل می‌شود.»
رویکرد تعامل گرای صداوسیما نسبت به دولت از زمان آغاز به کار علی‌عسکری نمایان‌تر شده است و حتی رئیس سازمان دست به خود انتقادی نسبت به رویکرد نقادانه برخی برنامه‌های صداوسیما ‌زده و دستور تعطیلی چند برنامه گل‌درشت نقاد را داد. به نظر می‌آید رسانه ملی قصد دارد در چهارساله پیش رو روند همکاری را با دولت افزایش دهد.

شبکه‌های استانی، وزن بیشتری می‌گیرند!

شبکه استانی سمنان از این پس پخش ۲۴‌ساعته خواهد داشت؛ تحولی که امسال در دیگر شبکه‌های استانی نیز قرار است رخ دهد. مرکز ایلام و بوشهر از ابتدای امسال کلید ۲۴‌ساعته شدن را زده‌اند. تغییر در نوع پخش شبکه‌های استانی به معنای دادن وزن بیشتر به آنها در سپهر رسانه‌ای صداوسیما است. معاون امور شهرستان‌ها می‌گوید: شبکه‌های استانی هویت دارند و مردم در استان‌ها با شبکه‌های استانی زندگی می‌کنند. ۲۴‌ساعته شدن شبکه‌های استانی بحث امکان تماشای آنها در بسته‌های تاپ باکس را نیز به دنبال داشته است. یکی از طرح‌هایی که در معاونت شهرستان‌های سازمان صداوسیما دنبال شده، امکان دریافت شبکه‌های استانی در ستاپ‌باکس‌ها است که به خاطر پا برجا بودن موانع تکنولوژیک به سرانجام نرسیده است. شبکه‌های استانی تلویزیون بارها در مظان اتهام بوده‌اند که صرفاً به بازپخش برنامه‌های مهم شبکه‌های سراسری اکتفا کرده و تولیدات مستقل دندانگیری ندارند. دادن وزن بیشتر به این شبکه‌ها می‌تواند آنها را در معرض یک محک جدی قرار دهد تا مشخص شود، تا چه حد قابلیت پخش ۲۴‌ساعته یا حضور در ستاپ باکس‌ها را دارند.

با امید چشم انتظار ایران کالا باشیم!
بعد از راه‌اندازی رسمی شبکه امید، جدی‌ترین گزینه برای راه‌اندازی شبکه جدید، «ایران کالا» است. ایران کالا شبکه اقتصادی تلویزیون است که با شعار کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده ولی نتوانسته آن طور که پیش از این در شبکه «بازار» شاهد بودیم، ابعاد رسانه‌ای پیدا کند.

دارابی دیروز در سمنان از راه‌اندازی این شبکه در آینده خبر داده است. ایران‌کالا مدتی است به صورت آزمایشی فعالیت داشته و پیش از این نیز چند بار صحبت از راه‌اندازی رسمی آن به میان آمده که هر بار این اتفاق به زمان بعدی موکول شده است. راه‌اندازی ایران‌کالا با استقبال دولت روبه‌رو شده است. نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، از شبکه ایران کالا به دلیل حمایت از تولید ملی قدردانی کرده است. راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی می‌تواند همکاری‌های دولت و صداوسیما را گستره‌تر کند به خصوص اینکه از ابتدای مطرح شدن فعالیت شبکه ایران کالا، وظیفه این شبکه صرفاً حمایتی عنوان شده است.

منبع: روزنامه جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.