۴ دستگاه ناراضی‌تراش در صدر گزارشات از رشوه

به ابتكار يك گروه دانشجويي سايتي راه‌اندازي شده كه گزارشات مردمي را از دريافت و پرداخت رشوه بدون فاش شدن نام منتشر مي‌كند…

بهارستانه: خلاقیت جمع دانشجویی در راه‌اندازی یک سایت با هدف بسط شفافیت نشان می‌دهد که شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی به خصوص در بخش عدم خلافی و جرائم رانندگی و اداره مالیات در صدر درخواست‌های زیر میزی قرار دارند.
نکته جالب این است که سال گذشته نیز شهرداری به عنوان یکی از چهار دستگاه ناراضی‌تراش از سوی دیوان عدالت اداری معرفی شد که بیشترین شکایات مردمی را به خود اختصاص داده بود. افزون بر این، براساس گزارش وضعیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران از جمله دستگاه هایی هستند که به‌رغم تأکید فراوان و گزارش‌های مختلف به‌عنوان غایبان بزرگ سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات شناخته می‌شوند. این گزارش‌های مردمی درباره فساد و رشوه می‌تواند گامی بسزا و مهم در بسط شفافیت و نظارت بیشتر باشد.
اگر در یکی از ادارات و سازمان‌های دولتی مجبور به دادن رشوه شدید یا از شما زیرمیزی درخواست شد، حتی اگر آن رشوه را نپرداختید، می‌توانید آن را بدون اینکه هویت‌تان فاش شود، در سایت «زیرمیزی» گزارش کنید. اگر کارمندی از شما زیرمیزی نخواست هم می‌توانید به عنوان نمونه برخورد حرفه‌ای و قانونی گزارش کنید.

ایده‌ای برای رفع خرده فسادها

این اقدام ابتکار یک گروه دانشجویی است که با هدف ارائه گزارش خرده فسادها و نیز تخمین میزان بیشترین آلودگی در ادارات و نهادهای مختلف سایتی را به نام zirmizi.org راه اندازی کردند که در آن بدون افشای هویت افراد، خاطرات و گزارش‌های دریافت رشوه و ارائه آن بارگذاری می‌شود. هرچند که چنین سایتی به ظاهر تفریحی و بی‌اهمیت جلوه می‌کند، اما بی‌شک ارائه گزارش‌های مردمی در آن می‌تواند سرنخی خوب باشد تا باتوجه به سبقه برخی نهادها و سازمان‌ها، نقطه معلومی برای شفافیت در بحث فساد قرار گیرد. مطابق آنچه در این سایت از آمار ارائه شده در خصوص درخواست‌های زیر‌میزی نشان می‌دهد، شهرداری دارای بیشترین آمار درخواست رشوه را دارد و پس از آن این مدال بر گردن پلیس راهنمایی و رانندگی و اداره مالیات می‌افتد. جالب‌تر این است که گزارش زیر‌میزی‌های پرداخت شده نشان می‌دهد که عدم خلافی و جرایم رانندگی در صدر پرداخت‌های مردمی است و پس از آن این مدال به بخش تسریع در رسیدگی پرونده و صدور مجوز ساخت و ساز تعلق می‌گیرد.

صدر‌نشینی دستگاه‌های ناراضی‌تراش برای دریافت رشوه

این آمار در حالی است که پیشتر از این نیز شهرداری یکی از همان چهار دستگاه و نهاد ناراضی‌تراش از سوی دیوان عدالت اداری معرفی شده بود که در صدر بیشترین شکایات مردمی است.
چنانچه نارضایتی از رفت و آمد‌های اداری در نهادها و سازمان‌هایی همچون شهرداری، پیچیدگی‌های خاص موجود در این نهادها که استعداد ایجاد سردرگمی را دارند، بوروکراسی‌های پیچیده و ملال‌آور و رشوه‌خواری هرچند اندکی از کارمندانی که مستقیم و مؤثر با مردم در ارتباط هستند، باعث شده تا حجم نارضایتی و شکایات از این برخی دستگاه‌ها از جمله شهرداری افزایش پیدا کند و به اصطلاح نهادهای ناراضی‌تراش محسوب شوند.
افزون بر مورد فوق،‌نکته دیگر این است که چندی پیش نیز گزارش وضعیت پاسخگویی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نشان می‌داد که همان دستگاه‌های ناراضی‌تراش از جمله شهرداری جزو غایبان ارائه گزارش در سامانه مذکور هستند. در نهایت اینکه این سایت می‌تواند ایده و محک خوبی برای سنجش میزان فساد در دستگاه‌های اداری کشور باشد و همچنین رصد دقیق گزارش‌های تک‌تک افراد از خاطرات ارائه رشوه نیز بی‌شک گامی در جهت کاهش فساد و بسط شفافیت قرار گیرد، البته اگر ترسی از شفافیت وجود نداشته باشد و اراده‌ای برای از بین بردن آن از سوی مسئولان وجود داشته باشد.

منبع: روزنامه جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.