قاليباف: عده‌اي به دنبال ضايع كردن فرهنگ و دستاورد يك ملت و شهر هستند

ایراد‌های بنی‌اسرائیلی روی ریل مترو

پس از پايان انتخابات حالا منتقدان با چشم‌هاي بسته تمامي پروژه‌هاي شهري را از دم و به‌خصوص متروي پايتخت را به باد انتقادات تند و بي‌پايه و اساس گرفته‌اند.

بهارستانه: پس از پایان انتخابات حالا منتقدان با چشم‌های بسته تمامی پروژه‌های شهری را از دم و به‌خصوص متروی پایتخت را به باد انتقادات تند و بی‌پایه و اساس گرفته‌اند. ایراد‌های بنی‌اسرائیلی برای عظیم‌ترین پروژه شهری در حالی صورت می‌گیرد که منتقدان به بهانه‌های واهی درصدد هستند تا از شهردار تهران که به تنهایی بدون کمک مالی دولت در احداث و توسعه مترو گام‌های بلندی برداشته است تا شهر و شهروندان را از آلودگی و ترافیک نجات دهد، انتقام‌گیری سیاسی کنند. در روز‌های گذشته، افتتاح خطوط جدید و ایستگاه‌ها‌ی مترو سبب شده است تا زنجیره‌ای از هجمه‌ها به سوی شهرداری نشانه رود. شهردار تهران روز گذشته این‌گونه رفتار‌ها را بی‌انصافی و سیاه‌نمایی خواند و گفت: اینکه بخواهیم یک کاری را ضایع کنیم، ضایع کردن یک فرد نیست، بلکه ضایع کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است.

آلودگی و ترافیک دست به دست هم داده‌اند تا سلامت شهروندان را به خطر بیندازند. در این میان تنها راهکار موجود تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه توسعه مترو است. احداث دهها کیلومتر مترو در تمامی جهات جغرافیایی پایتخت سبب کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی زیست شهری شده است، اما منتقدان تازه به دوران رسیده که از دور دستی بر آتش دارند، از هر دری برای انتقاد استفاده می‌کنند و با چشمان بسته پروژه‌های شهری به‌خصوص مترو را به رگبار تهمت‌های ناروا می‌بندند. گویا این افراد با نیت کوبیدن شخص شهردار تهران‌، همه پروژه‌های شهری را که در حال ارائه خدمت به شهروندان است، تخطئه می‌کنند؛ ظاهراً این عده از خدمت‌رسانی به مردم دردشان آمده است، چون می‌دانند این حجم از خدمت تنها از مدیریت جهادی برمی‌آید، نه مدیریت سیاسی و پشت‌میزنشینی تکنوکراتی. در این میان اعضای شورای شهر هم در سکوت معنادار با منتقدان همراهی می‌کنند.  بسیاری از صاحب‌نظران معتقد هستند که در شهرهای متراکم و فشرده، افتتاح پروژه‌ها باید در چندین جبهه و به مرور زمان احداث و توسعه یابد. خط ۷ مترو بدون کمک دولت با سختی‌های بسیار آماده بهره‌برداری شده است. اینکه انتظار داشته باشیم یک خط عظیم مترو یکجا احداث و توسعه یابد، انتظار بجا و معقولی نیست؛ در تمام دنیا هم رو‌ش بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ به صورت پلکانی صورت می‌گیرد، در کشور ما هم کارشناسان از این نرم جهانی پیروی می‌کنند.

سیاه‌نمایی به هر شکل ممکن

تغییر زاویه نگاه به پروژه‌های شهری در حالی به حرف‌های ناروا در این روز‌ها ختم می‌شود که اعضای شورای پنجم به جای همراهی فقط سنگ‌اندازی می‌کنند. به هرحال پروژه مترو با تمام مشکلات و سنگ اندازی‌ها همچون گذشته در حال توسعه و احداث است این در حالی است که جهانیان به سرعت عمل در احداث متروی تهران بار‌ها اعتراف کرده‌اند و‌لی منتقدان داخلی چشم خود را به جهات مثبت مترو بسته‌اند و با ایرادات بی‌منطق فقط در صدد ایجاد جو متشنج هستند و هیچگاه سؤال نکرده‌اند اگر مترو با این سرعت احداث نمی‌شد الان همین افراد شهرداری را به خاطر کندی در عملکرد مؤاخذه می‌کردند یا اینکه اوضاع محیط‌زیست و ترافیک تهران به چه صورتی بود و…

جابه‌جایی چندین میلیون نفر در خطوط مترو به دور از ترافیک
روز گذشته شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه متروی محلاتی سیاه‌نمایی منتقدان را بی‌انصاف عنوان کرد و گفت: بی‌مهری دائم دولت به مترو همچنان ادامه دارد. قالیباف با اشاره به حواشی خط ۷ مترو با بیان اینکه سیاه‌نمایی علیه کارها بی‌انصافی است، تصریح کرد: اینکه بخواهیم یک کاری را ضایع کنیم، ضایع کردن یک فرد نیست، بلکه ضایع کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است. شهردار تهران گفت: بعضی از خدمات نیز مربوط به شهرداری نیست، ولی این خدمات نیز ارائه می‌دهد. هنگامی که در کوچه پس‌کوچه‌های جنوب شهر مراجعه می‌کنید، مردم می‌گویند برق نداریم، خانه بهداشت نداریم، فاضلاب نداریم و آیا بنده می‌توانم بگویم به عنوان شهردار این معضلات در حوزه اختیارات من نیست؟

قالیباف افزود: متروی تهران ۷۰ کیلومتر بوده که تا پایان این دوره به ۳۰۰ کیلومتر افزایش می‌ِیابد. اگر چند سال گذشته عنوان می‌شد که از شهرک محلاتی به جاده ساوه مترو زده می‌شود، بعضی‌ها یک شوخی بزرگ می‌دانستند.  وی افزود: هم اکنون ایستگاه‌های ما این ظرفیت فنی را دارد که در هر ۲/۵ دقیقه یک قطار از ایستگاه عبور کند. شهردار تهران افزود: در طول ۱۲ سال گذشته به خاطر مشکلات مالی که دولت‌ها داشتند به عهد خود در متروی تهران عمل نکردند.

جابه‌جایی ۱۳ میلیون مسافر با کاهش سر فاصله حرکت مترو

قالیباف گفت: اینکه می‌گویند در حوزه حمل‌ونقل کار نشده است، یعنی چه؟ ۷۰ کیلومتر مترو به ۳۰۰ کیلومتر بدون حمایت‌های دولتی افزایش یافته است.  وی خطاب به دولت گفت: در ساخت تونل کمک نکردند ولی امیدواریم در خرید واگن به وعده‌های خود عمل کنند. پول ما به سمت کارهای ساخت مترو رفت و متروی تهران هم اکنون بزرگ‌ترین واگن‌سازی را در کشور دارد، ولی ساخت مترو مهم‌تر از ساخت واگن است. شهردار تهران افزود: در صورتی که هر ۲/۵ دقیقه یک قطار عبور کند، روزانه بیش از ۱۰ تا ۱۳ میلیون مسافر در تهران با مترو جابه‌جا خواهند شد و با اجرای طرح‌های زوج و فرد و ترافیک نیز مردم مشکلی در تردد نخواهند داشت.

منبع: روزنامه جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.