هنرجویان موسیقى نواحى راویان درست موسیقى کهن باشند

کاری که جشنواره می‌تواند برای هنرجویان انجام دهد این است که نفرات برگزیده را حتما تحت آموزش و تعلیم اساتید مرتبط هر رشته قرار دهد و برای مدتی مشخص هزینه آموزش هنرجو را بپردازد و اگر اینچنین کارهایی انجام شود آنگاه می‌توان گفت این جشنواره بزرگ و خوش‌آتیه به بهترین نحو هنرجویان را هدایت و حفظ کرده و در ارتقاء سطح هنری آنان دخیل است.

به گزارش بهارستانه به نقل از فارس، حسینعلی سعادتی راد عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، از پنج سالگی نوازندگی ساز سرنا و کرنا را آغاز کرده  است. حالا با کوله‌باری از تجربه و آرشیوی از کهن‌ترین نغمات و موتیف‌های محلی موسیقی نواحی قلم به دست گرفته تا رقابت هنرجویان شرکت‌کننده در سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی نواحی را قضاوت کند. با این پیش‌کسوت موسیقی و نوازنده باسابقه ساز بادی «کرنا» گفتگویی انجام گرفته که در ادامه می‌خوانید:

حسینعلی سعادتی‌راد داور بخش نی و کمانچه سبک بختیاری و قشقایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان است.

از اجرای هنرمندان بخش نی و کمانچه بختیاری و قشقایی بگویید و اینکه تا چه حد از سطح نوازندگی این هنرمندان رضایت داشتید؟

سطح نوازندگی‌ها خیلی خوب بود. اینها برخی از بچه‌های عشایر بودند که موسیقی را کاملاً اصیل و محلی می‌نواختند. یعنی کسانی بودند که از کودکی که ساز را دست گرفته‌اند هیچ‌گونه آموزش کلاسیک و کلاس رفتنی نداشته‌اند و بنابر فرهنگ حاکم بر خانواده و ایل و جایگاه و میراث خانوادگی و طایفه‌ای‌شان ساز دست گرفته‌اند و از همان ابتدا آموزش و اجرا را توامان با هم داشته‌اند و اینها از جنبه نوازندگی بیشترین زمان عملی را در این روش گذرانده‌اند و همین باعث این شده که میبینیم نوجوانی سیزده ساله سازی بسیار پخته می‌زند چراکه مثلا از ۴ سالگی که ساز دست گرفته در مراسم و مناسبت‌های مختلف شروع به نوازندگی کرده و به تدریج نیز سطح کیفی کار خود را ارتقاء بخشیده است.

آیا شما برای هنرجویان رپرتوار یا مقام خاصی را مشخص کرده بودید که برای شما اجرا کنند؟

خیر. آنها خود بنا به سلیقه و آمادگی خود قطعاتی را برای ما به اجرا در می‌آورند. من خیلی از سطح کیفی نوازندگان امسال راضی بودم. تقریباً  همه شرکت‌کنندگان امروز ارائه‌شان قابل قبول بود. تنها موردی که من به مسئولین جشنواره تأکید کردم این بود که این هنرمندان باید حتماً و حتماً تحت تعلیم مستمر استادان برجسته حوزه‌های خود قرار بگیرند.

انتخاب قطعه‌ای خاص برای شرکت‌کنندگان اصلا شیوه درستی نیست و جواب نمی‌دهد و نمی‌توان از آن به عنوان ملاکی درست برای ارزیابی هنرمند استفاده کرد چراکه برای نمونه یک هنرمند متوسط می‌رود و همان تک قطعه یا تک مقام را چندین ماه تمرین می‌کند و به صورت تک‌بُعدی همان را به بهترین وجه ممکن به اجرا می‌گذارد و همین می‌تواند داوران را به اشتباه بیاندازد در صورتیکه در جشنواره‌هایی پیش آمده که دستور بدین شکل بوده و ما برای اینکه بفهمیم سطح واقعی آن نوازنده کجاست از او درخواست اجرای مقام یا قطعه‌ای دیگر را کرده‌ایم بعد دیده‌ایم که آن قطعه را یا اصلا نتوانسته اجرا کند یا به ضعیف‌ترین شکل ممکن به اجرا گذاشته است. از این رو تعیین رپرتوار اصلا کارآمد نیست.

مگر اکثر اینها استاد ندارند که به این جشنواره آمده‌اند؟

نه، ندارند. اینها اکثراً به صورت شفاهی و سینه به سینه موسیقی را یاد گرفته‌اند که بیشتر به صورت گوشی به فراگیری موسیقی پرداخته‌اند و خیلی جدی با مقوله استاد و نشستن در کلاس آموزش سروکار نداشته‌اند و حالا که می‌بینیم با این شرایط اینگونه می‌نوازند حیف است و باید تحت تعلیم جدی‌تر قرار بگیرند. واقعا دیدن اینچنین نوازنده‌های قابلی با اینهمه استعداد مارا به آینده امیدوار می‌کند و باید بر این نکته تاکید کنیم که این نیرو و استعداد به بیراهه نرود و حتما تحت آموزش صحیح و جای صحیح آموزش قرار بگیرد.

حداقل کاری که جشنواره می‌تواند برای این‌ها انجام دهد این است که نفرات برگزیده را حتما تحت آموزش و تعلیم اساتید مرتبط و استاندارد هر رشته قرار دهد و حداقل برای مدتی مشخص هزینه آموزش هنرجو را زیر نظر استادی که باید پیش آن آموزش ببیند، بپردازد و اگر اینچنین کارهایی انجام شود آنگاه می‌توان گفت این جشنواره بزرگ و خوش‌آتیه به بهترین نحو هنرجویان را هدایت و حفظ کرده و در ارتقاء سطح هنری آنان دخیل است.

الان شما در همین رشته‌های کمانچه و نی بختیاری و قشقایی چه اساتیدی را پیشنهاد می‌کنید؟

برای مثال استاد کریمی از کچساران یا استاد فرج علیپور کمانچه‌نواز برجسته لرستان که اینها از بهترین اساتید موسیقی نواحی هستند. اگر بخواهیم نام ببریم تعداد اساتید معتبر بسیار است. منظور من این است که حتما حتما هنرجویان نزد استادان محلی موسیقی محلی را بیاموزند تا بتوانند راوی درست و دقیق این موسیقی کهن باشند. شما نمی‌شود برای یادگیری مقام‌های سرنا بروید پیش یک نوازنده ترومپت آموزش ببینید. منظور اصلی برگزاری این جشنواره بویژه در بخش نواحی اول حفظ این میراث و دوم اشاعه آن بین جوانان و سوم انتقال صحیح و امانت‌دارانه آن به نسل بعد است.

اگر بخواهید با ذکر جزئیات بیشتر از هنرجویان امروز ارزیابی به عمل آورید در مورد اجراها نظرتان چیست؟

اکثراً همانطور که عرض کردم خیلی خوب بودند و رضایت بخش بود. اما برخی هم ایراداتی چه در نوازندگی از جمله انگشت‌گذاری صحیح در ساز و کمانچه یا نفس‌گیری و خلق صدای قیس در نی داشتند که با مراجعه به اساتید معتبر به راحتی می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند و به نوازندگان خوبی تبدیل شوند. خود من در زمان بچگی نزد استاد گنجی سلمانی نواختن کرنا را آموختم و اگر آن آموزه‌ها نبود به جایگاه امروز نمی‌رسیدم. من تمام داشته‌های موسیقی‌ام را در همان منطقه خودمان استان فارس آموختم در شهرستان خونج.

نظرتان در مورد جشنواره ملی موسیقی جوان و برگزار کنندگان آن چیست؟

مطمئناً برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک کند تا در آینده، موسیقی کشور رشد خیلی خوبی داشته باشد و جوانان کشور نیز با موسیقی اقوام خودشان بیشتر آشنا شوند. همین جشنواره‌ها حافظ موسیقی نواحی این کشور که بن‌مایه اصلی موسیقی ردیف‌دستگاهی است خواهد بود. به خصوص جشنواره موسیقی جوان که در نوع خود بی‌نظیر است و از نظر مشارکت داوران قابل مقایسه با هیچ رویدادی از این نوع نیست. این رویداد بیش از ۱۱۰ داور را دعوت کرده است و فکرش را بکنید هر داور فقط اگر یک پیشنهاد و راهنمایی از هنرجویان و نیز مسولین دست‌اندر کار جشنواره بکند چقدر موثر و مفید خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.