مخالف اصلی «فهرست مقدس» سعودی‌ها هستند

محمد امین همدانی، مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی و کارگردان انیمیشن سینمایی فهرست مقدس روز گذشته با حضور در غرفه روزنامه جوان از مشخص شدن زمان اکران «فهرست مقدس» خبر داد.

بهارستانه: محمد امین همدانی، مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی و کارگردان انیمیشن سینمایی فهرست مقدس روز گذشته با حضور در غرفه روزنامه جوان از مشخص شدن زمان اکران «فهرست مقدس» خبر داد. گفت و گوی «جوان» با این انیمیشنساز پیش روی شماست.

کار اکران فهرست مقدس به کجا انجامید، الان نزدیک دوسال از ارائه اثر به جشنواره فجر میگذرد، ولی همچنان به اکران عمومی نرسیده است؟

متأسفانه در داخل کشور برای ما موانعی ایجاد و نگرانیهای بیموردی مطرح کردند که نمونه آن را در خارج از کشور از سوی کشورهای غربی اصلاً شاهد نبودهایم، ولی بحمدالله بالاخره قرار شد از نیمه آذر این انیمیشن به اکران سراسری دربیاید.

درباره اکران این فیلم متأسفانه شاهد کملطفیهایی بودیم که منجر به تعویق اکران آن شدخوشبختانه با اسم این انیمیشن موافقت شده است و با همان عنوان فهرست مقدس در سینماها به اکران عمومی درمیآید.

جالب است که این حساسیت در آن سوی آبها و در خود امریکا هم وجود نداشت، اما در ایران خودمان برخی کاسه داغتر از آش شدند که نکند کسی از نام و رویکرد فیلم ناراحت شود، هر چند مقابلههایی که با رویکرد فیلم میشود هم در نوع خود مقابلههای جالبی است.

عربستان سعودی مهمترین مخالف فیلم بوده است، آن هم به این دلیل که موضوع تاریخی که در فیلم به آن اشاره میشود در یمن اتفاق افتاده استحتی شبکه خبری الجزیره از تلاش عربستان سعودی برای جلوگیری از اکرانهای عربی این انیمیشن گزارش تهیه کرد، به نظرم ژانر و کیفیت متفاوت این فیلم در سینما و انیمیشن ایران بهگونهای است که اگر تبلیغات خوبی برای فیلم انجام شود، در اکران هم میتواند موفق عمل کند و با استقبال مواجه شود.

فهرست مقدس بالغ بر۱۰ جایزه بینالمللی را به خود اختصاص داده که از مهمترین آنها میتوان به جشنواره مادرید یا جشنواره مردمی فیلم نیویورک و نیز جشنواره هالیوود اینترنشنال مووی پیکچرز اشاره کرد، در جشنوارههای داخلی هم جایزه جشنواره فجر سال ۹۴ را داشت و هم جایزه دستاورد فنی جشنواره کودک را هم گرفت و در جشنواره فیلم مقاومت هم درخشید.

فکر نمیکنید اگر در طراحی گرافیک کار و نیز جنس دیالوگها رده سنی خردسال را در نظر میگرفتید، در اکران و نیز انتقال پیام بهتر نتیجه میگرفتید؟

هر ژانری و هر پیامی مخاطب خاص خود را میطلبد، اصل پیام این فیلم چیزی نیست که مناسب سن خردسال باشد.

اتفاقاً در هالیوود عمیقترین مفاهیم را در قالب مناسب به بچهها تعلیم میدهند و روی ناخودآگاه آنها کار میکنند.

ولی فیلمهایی مثل ارباب حلقهها یا هابیت هم در این ژانر ساخته شدهاست و بزرگسالان را با خود درگیر میکند.

درست است اما این فیلمهایی که نام بردید، توانایی ارتباط برقرار کردن با کودک و نوجوان را هم دارد؟ آنها تصاویر خیلی خشنی دارند.

بلهولی در نوع دنیای فانتزی که ایجاد کرده و جنس، نوع داستانگویی دیالوگها و فضاسازیها به گونهای است که کودکان درگیر اثر میشوند.

ببینید این ژانر تا به حال در سینمای ایران تجربه نشده است، حتماً همینطور است، ما خودمان هم مقداری در این رابطه نگرانی داشتیم، اینکه در اکران چه اتفاقی خواهد افتاد، شما این را بدانید که طرفداران ارباب حلقهها زمانیکه این اثر میخواست اکران بشود، صفهای طولانی جلوی سینماها تشکیل دادند، ولی ما در ایران اصلاً تجربه چنین کاری را نداشتهایم.

اغراق مبتنی بر واقعیت، طرفداران خود را در جهان سینما داردعلت هم آن است که نوجوانان جزئیات را دوست دارند، آنها اغراق را بیشتر از بزرگسال میپسندنداین است که کاراکترها واقعیتگرایانه، ولی پراغراق ارائه میشوند.

معمولاً وقتی در انیمیشن از کاراکترهای حیوانات استفاده میشود، سعی بر این است که بامزه از کار دربیایند، ولی کاراکترهای فهرست مقدس خیلی جدی و زیادی ترسناک هستند.

بله، در واقع داستان فیلم اصلاً اجازه این کار را نمیدهد، همین حالا تا همین درجه هم به شدت برای مفهوم جنگیدهایم.

ظاهراً خیلی به کودک و نوجوان فکر نکردهاید و برای بزرگسال فیلم ساختهاید؟

بله، مخاطب دبیرستانیها و نوجوانان هستند.

درباره مرکزپویانمایی انقلاب اسلامی بفرمایید که چه فعالیتهایی در این مرکز انجامشده و در آینده برای انجام آن هدفگذاری شدهاست؟

در واقع یک فرایند تولید صنعتی به نام سبیان مشغول فعالیت است که تخصص آن تولید سریالهای انیمیشن با استانداردهای بسیار بالا و قیمت بسیار مناسب است که معتقدیم چرخه اقتصادی را به انیمیشن پیوند میزند که به عنوان نمونه «اتل متل یک جنگل» را میتوان مثال زد که سال گذشته انیمیشن نمونه شبکههای سیما شناخته شد.

در تلاشیم تولید صنعتی انیمیشن را بتوانیم نهادینه کنیم چراکه این ابزار رسانهای وسیله دیالوگ کردن در آینده کشور است؛ ابزار استراتژیکی که امکان میدهد شما نسل آینده را داشته باشید، اما به خاطر بودجههای پرنوسانی که وجود دارد، بسیار کم از این پروژه حمایت میشودبه همین دلیل خیلی از شرکتهای با سابقه تولید انیمیشن نفسهای آخر خود را میکشندبرای مثال سریال بسیار تکنیکی «تندر» که به سفارش صداوسیما در حال شکل گرفتن بود، عملاً متوقف است.

عنوان صنعتی را که بر این پروژه اطلاق میکنید، مقداری گنگ است. صنعتیبودن چه وجوهی دارد؟ آیا ناظر بر نظام عرضه و تقاضا و ارتباط مستقیم با مشتری است یا قرار است از بودجههای دولتی و حکومتی ارتزاق کند؟

از پارامترهای تولید صنعتی این است که باید در درجه اول شابلونسازی شود و قابلیت تکرار داشته باشدباید به تولید انبوه برسد، از لحاظ قیمت و فرایند تولید، اقتصادی و سرعتی باشد، به شکلی که بخش خصوصی بتواند ورود پیدا کند و برایش صرف داشته باشد؛ یعنی قابلیت سرمایهگذاری، نکته دیگر اینکه قابلیت برنامهریزی داشته باشد و در واقع هیچوقت در فرایند تولید صنعتی نیروهایی که مشغول کار هستند، بیش از حد معمول کسی کار نمیکند، ولی به دریافت خوبی میرسد، چون ادامهدار است و مقطعی نیست، طوری که عدهای به طور غیرعادی مجبور نباشند فعالیت شبانهروزی کنند، بلکه همهچیز برنامهریزی شده باشد.

منبع: روزنامه جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.