فشار کرونا بر صنعت پوشاک کشور

کاهش قدرت خرید مردم، کاهش تقاضای خرید، بی رونقی بازار در نتیجه کرونا و افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از جمله دلایلی است که بازار صنعت پوشاک کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش بهارستانه،شیوع بیماری کرونا در یک سال اخیر تبعات فراوانی در صنعت و اشتغال شاغلین در صنایع مختلف داشته است به گونه‌ای که حتی در برخی از صنایع رکود شدید به علت نبود بازار فروش محصولات سبب گرانی‌های افسار گسیخته و در کنار آن کاهش قدرت خرید مردم در نتیجه بیکاری‌های حاصل از این بیماری شده است.

از سویی با کاهش قدرت خرید مردم در برخی صنایع همچون صنایع تولید پوشاک، درصد فروش پوشاک به ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته و این نشان می‌دهد شهروندان در شرایط این‌چنینی بیشتر به دنبال تأمین هزینه‌های اولیه معیشت خود هستند تا مُد گرایی و توجه به خرید لباس‌های مختلف همچون گذشته.

کاهش تقاضای خرید پوشاک

علاوه بر متضرر شدن صنایع تولید پوشاک به دلیل کاهش قدرت خرید داخلی، صادرات پوشاک نیز تقریبا به صفر رسیده تا تولیدکنندگان بسیاری را در این بازار به بیکاری بکشاند وتبعات تعدیل نیرو در کارگاه‌های کوچک و بزرگ تولید پوشاک متوجه کارگرانی شود که سال‌ها در این حرفه مشغول به فعالیت هستند.

هرچند پوشاک کالای مصرفی و مورد نیاز مردم است و هرگز تقاضای این بازار به صفر نمی‌رسد اما کاهش تقاضای مردم نسبت به خرید این کالا سبب کاهش تولید و تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولیدی در یکسال اخیر شده است.

از سویی دولت با پرداخت وام‌هایی با نرخ سود ۱۲ و ۱۶ درصدی به دنبال کمک به کارگاه‌های تولید پوشاک بود اما این کمک‌های مقطعی و کم نتوانست مشکلات این صنایع را رفع کند و همچنان میزان زیان دهی این کارگاه ها رو به افزایش است.

حسین ریاحی از فعالان صنعت پوشاک کشور است که در یکسال اخیر یکی از کارگاه‌های تولید پوشاک خود را به دلیل نبود بازار برای تولیدات و افزایش هزینه‌های تولید در نتیجه رکود بازار به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل کرده است و هم اینک با چهار کارگاه دیگر در زمینه پوشاک با نیمی از ظرفیت تولید خود نسبت به گذشته فعالیت می‌کند.

این تولید کننده پوشاک کشور در رابطه با مشکلات این صنعت در یکسال اخیر به خبرنگار تهران نیوز گفت: کاهش قدرت خرید مردم سبب کاهش میزان تقاضای خرید آنها به ویژه در بخش پوشاک بزرگسال شده به گونه‌ای که هم اکنون بخش زیادی از تقاضای مردم در صنعت پوشاک برای خرید پوشاک بچه‌گانه است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در صنعت پوشاک افزود: برخی پارچه‌های مورد استفاده ما برای تولید پوشاک از مبادی کشورهای خارجی وارد می‌شد که هم اینک به دلیل کاهش واردات پارچه، از مبادی قاچاق و با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی آن به دست ما می‌رسد و همین امر باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

ریاحی با اشاره به افزایش حقوق و دستمزد کارگران و خیاطان عنوان کرد: افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد، هزینه‌های کارگاه‌های تولیدی در کنار مالیات و ارزش افزوده بسیاری از تولیدکنندگان خرد و کلان در این صنعت را زمین گیر کرده و سبب بیکاری بسیاری از خیاطان و کارگران در این بخش شده تا آنجا که به محضی که یک کارگاه اقدام به جذب نیروی ماهر در این زمینه می‌کند بسیاری از خیاطان باتجربه برای فرار از بیکاری جذب این کارگاه‌ها حتی با حداقل حقوق و دستمزد می‌شوند.

سرمایه در گردش ناکافی تولیدکنندگان

وی با بیان اینکه سرمایه در گردش تولیدکنندگان صنعت پوشاک با گرانی مواد اولیه تولید بسیار ناکافی شده است، گفت: از سویی بسیاری از کارگاه‌های تولید پوشاک از ماشین‌آلات قدیمی استفاده می‌کنند که استهلاک بالایی دارند و نیاز به تهیه قطعات یدکی دارند اما توان تولیدکننده پوشاک برای تهیه ماشین آلات بسیار کاهش یافته است و نمی‌توانند ماشین آلات به روز را برای کارگاه‌های خود تهیه کنند بنابراین سرعت و کیفیت دوخت کاهش می‌یابد و بسیاری از این کارگاه‌ها در رقابت با کارگاه‌های به روز شده از گردونه رقابت در این بازار کنار گذاشته می‌شوند.

این تولید کننده پوشاک البته بازار شب عید امسال را نیز همچون سال گذشته بی رونق پیش بینی کرد و از کاهش قدرت خرید مردم و بی اشتیاقی آنها در شرایط کرونایی کشور برای خرید و پرو لباس‌های جدید به عنوان معضلی در تهیه لباس یاد کرد.

بیکاری پنهان در صنعت پوشاک

به گزارش تهران نیوز، شاید دانستن این نکته نیز ضروری است که به گفته رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه‌های این صنف جواز فعالیت ندارند در صورتی که تعطیل شوند جایی در آمارهای بیکاری کشور ثبت نمی‌شوند و حمایتی از بیکاران این صنف صورت نمی‌پذیرد بنابراین میزان بیکاری این صنف نیز مانند بسیاری از مشاغل کارگری بسیار بیشتر از حد انتظار است چراکه بیکاری آنها نیز پنهان است و سبب آسیب بیشتری به بدنه اشتغال در جامعه می‌شود.

هرچند پیش بینی‌ها نشان می‌دهد بازار شب عید امسال پوشاک کشور نیز که پیش از شیوع کرونا بسیار پرورنق بود امسال نیز با وجود تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار کم رونق‌تر خواهد بود و این نگرانی تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور را صد چندان کرده که در نتیجه ضرورت توجه به حمایت‌های دولتی را در این بخش از صنایع تولیدی کشور پررنگ‌تر

انتهای پیام/*

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.