خاطرات شیرین‌ و تلخ‌ از یک شغل مقدس/ بهترین هدیه‌ دانش‌آموزان در روز معلم از زبان معلم نمونه

معلم برگزیده استان کردستان، شغل معلمی را در حالی از سال 1379 آغاز کرده که طی این مدت خاطرات شیرین و تلخی را تجربه کرده است و به سبب عشق و علاقه درونی خود به این شغل مقدس حالا بیش از قبل از فعالیت در آن احساس خوشحالی و سرزندگی می‌کند.

به گزارش بهارستانه به نقل از فارس، حمدی ردایی از معلمان شهرستان سروآباد است که با ۱۹ سال سابقه خدمت در امور آموزش، تحصیلات خود را از سال ۱۳۶۴ – ۱۳۶۳ در روستای «موسک» از توابع شهرستان مریوان آغاز کرد و اکنون دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت آموزشی است.

وی که اخیراً از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شده است در مراسم گرامیداشت روز معلم کشور به نمایندگی از معلمان استان کردستان در تهران حضور خواهد یافت.

خبرگزاری فارس به بهانه هفته معلم با این معلم سروآبادی به گفت‌و‌گو نشسته است که در ذیل متن گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

با تبریک روز و هفته معلم خدمت تمامی همکاران فرهنگی، حمدی ردایی هستم معلم شاغل در آموزش و پرورش شهرستان سروآباد و ۱۹ سال سابقه در امر آموزش دارم.

فارس: تحصیلات را از کجا و چه سالی شروع کردید؟

بنده سال تحصیلی ۱۳۶۴-۱۳۶۳ در روستای «موسک» از توابع شهرستان مریوان شروع به تحصیل کردم و اکنون دارای مدرک دکترای مدیریت آموزشی هستم.

فارس: معلمی (تدریس) را از چه سالی شروع کردید و چرا شغل معلمی را انتخاب کردید؟

شغل مقدس معلمی را از سال ۱۳۷۹ در روستای «درکی» از توابع شهرستان سروآباد آغاز کردم و به سبب عشق و علاقه درونی خود این شغل مقدس را انتخاب  کردم و محیط شاد و پویای مدرسه بنده را بیشتر علاقمند ساخته و مرا مجذوب شغل معلمی کرده است.

فارس: چه فعالیت‌های خاصی داشتید که باعث شد معلم نمونه شوید؟

تعهد و پایبندی به اصول آموزش و اخلاق و انجام طرح‌ها و اولویت‌های کاری اداره‌کل آموزش و پرورش و انجام تحقیقات پژوهشی در زمینه آموزش همسو با نظام تحول بنیادین  منجر به مفتخر شدنم به عنوان معلم نمونه شده است.

فارس: از نظر شما یک معلم نمونه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که می‌تواند به این فاکتورها اضافه شود؟

توانایی ایجاد ارتباط با دانش‌آموزان و به دست آوردن اعتماد آنها، عشق و علاقه به کار، تعهد و دلسوزی، به روز بودن نسبت به مسائل علمی و آموزشی از جمله ویژگی‌های یک معلم نمونه است.

فارس: این نحوه انتخاب معلمان نمونه چه تأثیری در راستای پیشرفت بیشتر رقابت سالم در بین فرهنگیان شده است؟

انتخاب معلم نمونه موجب ایجاد انگیزه بین همکاران در رابطه با انجام کارهای تحقیقاتی و برنامه‌ریزی برای انجام اولویت‌ها و برنامه‌های اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان می‌شود و به طور کلی سبب انگیزه‌ فراوان همکاران نسبت به کار و تلاش بیشتر خواهد شد.

فارس:  برای پیشرفت بیشتر و توسعه فرهنگی و در زمینه شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

نیازسنجی فرهنگی دانش‌آموزان و در نظر گرفتن فرهنگ‌های بومی ـ محلی مناطق و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری در راستای شناسایی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان امری مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

فارس: روش خاص و منحصر به فردی در تدریس دنبال می‌کنید؟

 بله. چون محیط مدارس و حتی دو کلاس در یک محیط متفاوت و متنوع از لحاظ ذهنی و شخصیتی است، باید نسبت به شناسایی استعدادهای متفاوت اقدام کرد و به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان توجه ویژه داشت و به طور خلاصه بنده نسبت به اجرای مدیریت اقتضایی در کلاس درس اهتمام ویژه دارم.

فارس: نظرتان در خصوص آوردن تلفن همراه در مدرسه توسط دانش‌آموزان چیست؟

مخالفت و ممنوع کردن موجب ایجاد حسادت و عقده میان دانش‌آموزان می‌شود، البته اعتقاد بنده بر این است که باید نسبت به این موضوع آسیب‌شناسی علمی صورت گیرد و زیرساخت آن فراهم شود.

به عنوان مثال در بعضی از کشورها سیم‌کارت‌هایی طراحی شده است که فقط برای ارتباط صوتی با والدین کاربرد دارد و شاید در شرایط امروزی برای ما نیز یک امر ضروری باشد.

فارس: دانش‌آموزان دیروز و امروز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر بنده دانش‌آموزان دیروز وابسته به معلم و کلاس درس بودند و بیشتر یادگیری در محیط کلاس صورت می‌گرفت، اما امروزه محیط یادگیری دانش‌آموزان گسترده‌تر شده و فضای مجازی و وسائل ارتباط جمعی نقش معلم را کمرنگ کرده که این مهم می‌تواند آسیب جدی بر بدنه‌ سیستم آموزش وارد کند.

فارس: معلمان دیروز و امروز چطور؟

آگاهی معلمان دیروز بیشتر محدود به کتاب‌های درسی و گاهاً از طریق تشکیل کلاس‌های ضمن خدمت و رفع اشکال محتوای درسی بود، اما اکنون به سبب وجود فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه جهانی اینترنت اطلاعات به‌روز و پویاتر است و معلمان برای موفقیت خویش همیشه باید در حال یادگیری و تلاش در راستای رفع ابهامات باشند تا بتوانند مکان فرایند یاددهی ـ یادگیری را در دست بگیرند و در این راستا موفق باشند.

فارس: بهترین و تلخ‌ترین خاطره شما در دوران تدریس چیست؟

کلاس‌های درس و محیط دانش‌آموزان مملو از خاطرات است، خاطره شیرین اینجانب که هر روز برای بنده تکرار می‌شود و نسبت به آن خوشحال می‌شوم تکامل تدریجی علمی و اخلاقی دانش‌آموزان است که همه معلمان نسبت به این مسئله خوشحال خواهند شد.

اما خاطره تلخ؛ مهرسال ۸۹ با خبر شدیم که یکی از دانش‌آموزان مدرسه‌مان در حین کارگری در شهر تهران از ساختمانی سقوط و فوت کرده است که نخستین روز مهر و بازگشایی مدرسه را در این سال برای ما تلخ کرد و همه دانش‌آموزان و معلمان هنگام صبحگاه آغازین مدرسه متأثر شدند.

فارس: تعریف معلم از زبان یک معلم نمونه را می‌خواهیم بدانیم…

معلمی مهری است که از روز اول با گِلِ آدمی سرشته شده تا مردم از جهل به نور و دانایی رهنمون شوند.

فارس: مدرسه ایده‌آل از نظر شما در خصوص تربیتی و آموزشی چه مدرسه‌ای است؟

مدرسه ایده‌آل، مدرسه‌ای است که همنوایی و همدلی بین مدیر و اولیای مدرسه و اولیای دانش‌آموز و نیز خود دانش‌آموزان وجود داشته باشد و برای انجام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی هم‌افزایی فکری و عملکردی در مدرسه ایجاد شده باشد.

فارس: آیا پیشنهادی به همکاران جوان و تازه معلم دارید؟

آرزوی موفقیت برای همکاران جوان دارم و تشویق و ترغیب آنها نسبت به تعهد به اصول اخلاقی اسلامی و انجام وظایف خود را در راستای پیشرفت و ترقی جامعه و آینده‌سازان این مرز و بوم خواستارم، امیدوارم معلمان جوان در راستای به‌روزآوری بار علمی و تقویت روحیه پژوهش خود تلاش مضاعف داشته باشند تا همواره موفق شوند.

فارس: دوست دارید چه آینده‌ای برای دانش‌آموزانتان رقم بخورد؟

موفقیت دانش‌آموزان در تحصیل و کسب مدارج علمی بالاتر و تلاش برای رفع مشکلات و پیشرفت جامعه ایران در آینده آرزوی قلبی هر معلم برای دانش‌آموزان است.

فارس: نگاه مردم نسبت به شغل معلمی چیست؟

به نظر بنده نگاه جامعه نگاهی سرشار از اعتماد و اطمینان به فرهنگیان است، چون آنها اصلی‌ترین سرمایه خویش که همان فرزندان دلبندشان هستند را بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در اختیار معلمان قرار می‌دهند.

فارس: بهترین هدیه شما برای روز معلم چیست؟

بهترین هدیه روز معلم برای بنده این است که مطمئن شوم توانسته‌ام دانش‌آموزانم را با کوله‌باری از اخلاق حسنه راهی مسیر زندگی فردا کرده‌ام.

فارس: اگر حرفی برای وزیر آموزش و پرورش دارید؟

برقراری عدالت آموزشی و جا نماندن دانش‌آموزان در دورترین نقاط کشور از تحصیل آرزوی هر معلمی است که امیدواریم برای آن چاره‌اندیشی لازم صورت پذیرد.

فارس: عدالت آموزشی از نگاه معلم به چه معناست؟

عدالت آموزشی یعنی پوشش صد درصدی دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی و برخورداری از امکانات آموزشی برای تمامی نقاط کشور به طور مساوی.

فارس: در صورتی که دوباره انتخاب شغل می‌کردید آیا غیر از معلمی شغل دیگری را انتخاب می‌کردید؟

خیر. چون محیط مدرسه و قرار گرفتن بین دانش‌آموزان موجب ایجاد شور و شعف و نیز لذت بردن از هم دردی با دانش‌آموزان و در کنار آنان بودن و ذوب شدن با احساساتشان تأثیر خوبی در زندگی شخصی معلمان برجای می‌گذارد.

فارس: در امر آموزش چه مسائلی می‌تواند مانع پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شود؟

 تبعیض قائل شدن بین دانش‌آموزان، نبود امکانات و تجهیزات آموزشی، توجه نکردن به علایق و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، عدم به‌کارگیری روش مناسب، حجم گسترده‌ی محتوای کتاب‌های درسی، عدم در نظر گرفتن نیازهای دانش‌اموزان در امر تدریس.

فارس: در چشم شما چه دانش‌آموزانی همیشه به یاد می‌مانند؟

 دانش‌آموزان ساعی و تلاشگر در امر یادگیری، برای اینجانب به سبب اینکه به بهبود روند آموزشی در کلاس کمک می‌کنند و سبب تشویق و ایجاد انگیزه و یادگیری در سایر همکلاسی‌ها می‌شوند.

فارس: حرف نگفته و نزده که باید می‌گفتید و نگفتید؟

 جا دارد از شما به خاطر زمانی که در اختیار بنده گذاشتید تشکر کنم،همچنین از همکاران عزیز و گرامی شهرستان سروآباد به خصوص مدیر محترم اداره آموزش و پرورش شهرستان جناب آقای محمد عزیزی به سبب زحمات طاقت‌فرسایی که برای پیشبرد فعالیت آموزشی و ایجاد همنوایی و همدلی و اعتماد در بین همکاران تلاش دارند، نهایت تشکر و قدردانی داشته را باشم.

انتهای پیام/

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.