سلسله نشست‌های بررسی «مبانی تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا»/۴

بررسی وصیت‌نامه شهید آوینی/ هویت در سند تحول بنیادین در وصیت‌نامه شهید آوینی

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با بیان تفاوت عقل، عدل و عشق در وصیت‌نامه شهدا، گفت: همواره این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که مبانی نظری شهادت چگونه قابل آموزش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارستانه به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشست‌هایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده است که در نظر داریم هر روز گزارشی از یکی از این نشست‌ها را ارائه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین درودی به تفصیل پیرامون مبانی اساسی تربیت در سند تحول بنیادین با استناد به مبانی نظری در صفحه ۴۸ به بررسی واژگان هستی شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی پرداخت و هویت در سند تحول از نظر شهید آوینی را تشریح کرد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با بیان تفاوت عقل، عدل و عشق در وصیت‌نامه شهدا گفت: همواره این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که مبانی نظری شهادت چگونه قابل آموزش است.

وی افزود: از دیگر سئوالاتی که در این  خصوص به ذهن می‌رسد این مسأله است که در وصیت نامه نورانی شهدا، تفکر عاقلان نسبت به عاشقان در چه سطحی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی در توضیح و تفسیر این مباحث گفت: شهید آوینی در این خصوص نوشته است «در چشم عاشق جز معشوق نیست، به عاشق بگو که در کنار عشق انصاف دهد؛ عشق همواره فراتر از عدل و عقل می‌نشیند».

وی ادامه داد: شهید آوینی می‌افزاید«عشاق می‌گویند که جنون برای عدل و عقل است، عاقلان گویند خداوند عادل است و عاشقان می‌گویند؛ عدل آنست که معشوق می‌کند. عاشقان چون گرفتار بلا شوند، می‌گویند؛ شکیبایی ورزیم که این نیز بگذرد اما عاشقان چون در معرکه بلا در آیند، عاشق بلایند».

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با جمع بندی این بخش از سخنان خود گفت: حال این سؤال پیش می‌آید در وصیت نامه شهدا، روح برای آبادانی تن است یا تن برای روح ؟ یا اینکه دوسویه باید باشد و اساساً هدف از زندگی در وصیت نامه شهدا چیست؟ شهید آوینی به این سؤالات در وصیت نامه خود پاسخ داده است، «مگر نه آنکه خانه تن راه فرسودگی می‌پیماید تا خانه روح، آباد شود و مگر این عاشق بی قرار را بر این سیاره سرگردان آسمانی که کره زمین باشد برای اسطبل خواب و خور آفریده اند؟»

وی با طرح سؤال دیگری در خصوص وصیت نامه غنی شهدای کربلا و اینکه آیا آن وصیت‌نامه‌های سراسر نور و سرور فقط متعلق به سال ۶۱ هجری‌اند، و نیز از نظر شهیدان چرا همگان مخاطب ندای سالار شهیدان در کربلا نمی‌شوند، افزود: شهید آوینی به زیبایی پاسخ این سؤالات را قلمی کرده است، آنجا که گفته است «گوش کن ! از ورای حجاب قرن‌ها بار دیگر ندای هل من ناصر حسین علیه السلام به گوش می‌رسد ، بشتاب ! برادر بشتاب در فرصت کوتاه زندگی هر کسی اهلیت مخاطب شدن این ندا را ندارد».

انتهای پیام/

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.