انگلیسی‌ها اخبار شبکه‌های اجتماعی را باور ندارند

نتايج يك پژوهش كه در قالب نظر‌سنجي در بريتانيا منتشر شده است، نشان مي‌دهد فقط 24 درصد از افراد به اخبار منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوك، اينستاگرام و اسنپ چت اعتماد دارند.

بهارستانه: نتایج یک پژوهش که در قالب نظر‌سنجی در بریتانیا منتشر شده است، نشان می‌دهد فقط ۲۴ درصد از افراد به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و اسنپ چت اعتماد دارند.
خلاف آنچه در ایران بر آن تأکید می‌شود، باور عمومی نسبت به اخبار شبکه‌های اجتماعی با سیر نزولی همراه شده است. هنوز در ایران، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی محلی برای انتشار اخبار به شمار می‌روند و نگاه مثبتی نسبت به میزان صحت و اعتبار اخبار این شبکه‌ها در میان عامه مردم وجود دارد.
با این وجود مردم در سایر نقاط جهان که با طیف گسترده‌تری از شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو هستند، نظر متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. نتایج یک پژوهش که روز گذشته در «گاردین» و چند رسانه مهم انگلیسی منتشر شد، بیان‌کننده عمق بی‌اعتمادی مردم بریتانیا به اخبار منتشر‌شده در شبکه‌های مجازی است.
شرکت امریکایی «ادلمن» که در زمینه روابط عمومی و مشاوره بازاریاب فعالیت دارد، روز دوشنبه اعلام کرد روزهایی که رسانه‌های اجتماعی نقش توانمندساز شهروند- خبرنگار را برعهده داشت و به نقش خود در «بهار عربی» می‌بالید، گذشته است. در نظر سنجی این شرکت از هزار انگلیسی مشخص شد که ۶۴درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند کنترل لازم روی شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و ۶۹ درصد از آنها قبول دارند که شبکه‌های اجتماعی در جلوگیری از اذیت و آزارها موفق نبوده‌اند. همچنین ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان اقدامات شبکه‌های اجتماعی را برای جلوگیری از رفتارهای غیر اخلاقی ناکافی می‌دانند.
در این گزارش ذکر شده است سوءاستفاده‌ها در شبکه‌های مجازی باعث شده این شبکه‌ها به یک خطر شغلی برای چهره‌های شناخته‌شده تبدیل شود.
زمانی برای بازگشت رسانه‌های سنتی
بر اساس نظر‌سنجی انجام‌شده در بریتانیا، میزان اعتبار رسانه‌های سنتی، با افزایش ۱۳درصدی به ۶۱ درصد رسیده که بالاترین حد از سال ۲۰۱۲ تاکنون است. این بازگشت بزرگ در حالی است که رسانه‌های اجتماعی به دلیل اینکه محلی برای ترویج خشونت، تبلیغات، ارسال اخبار دروغین و فعالیت گروه‌های تروریستی شده است، با بحران روبه‌رو شده‌اند. امی اوربن، روانشناس و مدرس رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه اکسفورد، می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی در حال تجربه چیزی هستند که پیش از آن رقبای سنتی آنها، در زمان راه‌اندازی (شبکه‌های اجتماعی) تجربه کرده ‌بودند.
به گزارش گاردین، دوران عاشقانه شبکه‌های اجتماعی به پایان رسیده است؛ دورانی که شبکه‌های اجتماعی با دموکراتیزه کردن اخبار باعث سرنگونی دیکتاتورها می‌شدند.
«خبر جعلی» کلمه‌ای است که بارها و بارها توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا استفاده می‌شود و آنقدر کاربرد پیدا کرده که از سوی دیکشنری کالینز به عنوان واژه برگزیده سال ۲۰۱۷ میلادی انتخاب شده است. خبر جعلی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره اخبار شبکه‌های اجتماعی است.
نگرانی‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی باعث شده است بسیاری از نمایندگان مجلس انگلیس فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی متوقف و از آن خارج شوند. یکی از این شبکه‌ها «توئیتر» است و این نمایندگان عنوان کرده‌اند دیگر «توئیت» منتشر نمی‌کنند. در ضمن نمایندگان خواستار نظارت بیشتر دولت انگلیس روی شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.
مقایسه عملکرد دولتمردان انگلیسی و برخی از اعضای دولت در کشورمان نشان می‌دهد، برخلاف آنچه در انگلیس رخ داده است، حضور سیاستمداران ایرانی هر روز بیش از قبل در فضای شبکه‌هایی مانند «توئیتر» پر رنگ می‌شود و توئیت گذاشتن یکی از دغدغه‌های روزانه دولتی‌ها شده است.
در گزارش گاردین به این نکته نیز اشاره شده است که مردم خواستار اقدام درباره مسائل کلیدی مانند «حفاظت آنلاین» و دیده شدن نگرانی‌هایشان از طریق تنظیم مقررات بهتر هستند.
مقایسه کوتاه میان آنچه در افکار عمومی مردم بریتانیا نسبت به «شبکه‌های اجتماعی» می‌گذرد و آنچه در ایران در افکار عمومی به غلط جا افتاده است، نشان می‌دهد که جامعه ایرانی بسیار خوشبینانه نسبت به شبکه‌های اجتماعی رفتار می‌کند و حتی هیچ‌گونه نظارتی روی آنها را بر نمی‌تابد، در حالی که خطرات جدی در این شبکه‌ها وجود دارد که حداقل باعث نگرانی مردم بریتانیا شده است.
نگرانی از اخبار جعلی تنها معطوف به انگلیس نیست، فرانسه دیگر قدرت اروپایی است که خواستار مبارزه با «اخبار جعلی» در شبکه‌های اجتماعی شده است.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی‌های متعددی خواستار برخورد با شبکه‌های اجتماعی و حتی بستن آنها به دلیل انتشار اخبار غیر واقعی شده است. مکرون طرحی را برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی آماده کرده و معتقد است این شبکه‌های اجتماعی باعث راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های مختلف شده است.
درحالی که اروپا با نگرانی مسئله «خبر جعلی» را دنبال می‌کند، فعالیت چندین و چند کانال خبری بدون شناسنامه معاند در فضای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها، در ایران نیز به خطری بالقوه تبدیل شده‌است.
در ایران بیشترین تمرکز و فعالیت در «تلگرام» است و استقبال از این اپلیکیشن باعث شده تا در کنار فرصت ارائه سریع اخبار، هر روز کاربران ایرانی با حجم زیادی از اخبار جعلی روبه‌رو شوند؛‌اخباری که عمده آنها با هدف‌های خاص سیاسی از سوی کانال‌های خبری معاند منتشر می‌شوند.
دیکشنری کالینز در زمان اعلام واژه «خبر جعلی» به عنوان واژه سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است از سال ۲۰۱۵ به بعد استفاده از واژه «خبر جعلی» به شدت افزایش یافته است. زمانی که تقریباً مطابق است با زمان استقبال ایرانیان از «تلگرام» و راه‌اندازی کانال‌های متعدد فارسی در این شبکه اجتماعی.
ترس از آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد، تنها معطوف به انتشار اخبار جعلی و غیر واقعی یا تبلیغ خشونت و اقدامات غیر اخلاقی نیست، هر‌کس می‌تواند بنا بر جغرافیای زیستی‌اش، نگرانی‌های خاص خود را داشته باشد، مانند آنچه «تیم کوک» رئیس شرکت اپل اعلام کرده است. «کوک» که گفته خودش فرزند ندارد، نمی‌گذارد برادرزاده‌هایش در شبکه‌های اجتماعی عضو شوند.
وی که معتبرترین برند تولید تلفن‌های هوشمند، تحت مدیریت و ریاست وی تولید می‌شود، می‌گوید: من به استفاده افراطی از تکنولوژی اعتقادی ندارم. من از آن دسته افرادی نیستم که بگویم اگر ۲۴ ساعت از آن استفاده کنی، موفق خواهی شد.
منبع: روزنامه جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.