حضور «لاتاري»، «فيلشاه» و «به‌وقت‌شام» در ميان آثار سرگروه اكران نوروزي

امید به یک اکران بفروش در نوروز

با مشخص شدن هفت فيلم سرگروه براي اكران نوروزي كه در ميان آنها لاتاري، فيلشاه و به وقت شام هم ديده مي‌شوند مي‌توان اميدوار بود مردم در اين ايام به لحاظ فرهنگي از سبد به نسبت سالم‌تري در سينما برخوردار باشند.

بهارستانه: با اعلام محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان امور سینمایی هفت سینمای سرگروه اکران در سال ۱۳۹۷ مشخص شد. فیلم‌های «لونه زنبور»، «فِراری»، «خرگیوش»، «فیلشاه»، «مصادره»، «لاتاری» و«به وقت شام» در یک قدمی اکران نوروز قرار گرفتند و با اعلام صدور پروانه نمایش این هفت فیلم و قراردادشان با سرگروه‌ها، این آثار ترکیب اکران نوروزی را تشکیل می‌دهند. محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان امور سینمایی در خصوص جزئیات جلسه با نمایندگان اصناف مرتبط با اکران می‌گوید: در این جلسه که با حضور ابراهیم داروغه‎زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برگزار شد، پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی ماندانا، سینما استقلال، سینما ایران و سینما جوان به عنوان هفت سینمای سرگروه اکران در سال ۹۷ معرفی شدند. همچنین از میان ۱۶ فیلم متقاضی اکران نوروزی معرفی شده از سوی دفاتر پخش فیلم به شورای صنفی نمایش، فیلم‌هایی که دارای پروانه نمایش باشند، می‌توانند با انعقاد قرارداد با یکی از سرگروه‌ها در عید نوروز روانه پرده سینماها شوند. به نظر می‌رسد سینمای ایران پس از کش و قوس‌های فراوان رفته رفته به سمتی می‌رود که راهبردهای منطبق با منافع ملی در آن موضوعیت بیشتری پیدا می‌کند، البته همچنان شاهد آثاری هستیم که صرفاً با هدف سرگرمی‌سازی ساخته می‌شوند و سازندگان آن برای گیشه حاضرند دست به هر کاری بزنند اما در کنار این حجم از آثار کمیک نسبتاً ضعیف و نارس شاهد آثاری هم هستیم که در ارتباط برقرار کردن با مخاطب عام صرفاً بر شوخی‌های سخیف دل خوش نکرده و خوراک سالم‌تری را ارائه می‌دهند. در میان فیلم هایی که به عنوان سرگروه اکران نوروزی معرفی شده‌اند سه فیلم فیلشاه، لاتاری و به وقت شام را باید آثاری با اهمیت محسوب کرد، به خصوص از این منظر که این آثار در جشنواره فیلم فجر امسال در اعطای جوایز با بی‌مهری‌های عجیبی روبه‌رو شدند، البته به وقت شام حاتمی‌کیا اگرچه در بخش کارگردانی به طور مشترک با تنگه ابوغریب جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد اما حاشیه‌هایی که برای حاتمی‌کیا درست کردند سبب شد تا از شیرینی این جایزه به کام کارگردان و هوادارانش کاسته شود.

در این بین دو فیلم لاتاری و انیمیشن فیلشاه را باید جزو آثاری بدانیم که به رغم استقبال مردمی از سوی هیئت داوران تقریباً با بایکوت مطلق مواجه شدند و قرار دادن این دو در لیست فیلم‌های اکران نوروز اگرچه آن بی‌مهری‌ها را جبران نمی‌کند ولی تا حدودی باعث می‌شود زحمت و تلاش عوامل این آثار بیشتر در معرض قضاوت مردم قرار بگیرد؛ آثاری که هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ فرهنگی آثاری مطلوب برای خانواده‌ها محسوب می‌شوند. فیلم سینمایی لاتاری را باید جزو معدود آثار سال‌های اخیر سینمای ایران قلمداد کرد که برای ادای دین به یک مفهوم کاملاً مرتبط با فرهنگ دینی و ملی ساخته شده است. غیرت را باید گمشده سینمای ایران بدانیم؛ مفهومی که محمد حسین مهدویان پس از دو فیلم ستایش شده ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز در فیلم لاتاری به آن پرداخت و یک ملودرام موفق را روانه جشنواره کرد اما با نگاه ایزوله و جناحی داورانی مواجه شد که فیلم او را مروج خشونت معرفی می‌کردند.

لاتاری اما در میان مردم مخاطب خود را پیدا کرد؛ مردمی که فارغ از سوگیری‌های سیاسی به فیلم‌ها نگاه می‌کردند و نسبت به بازگشت ملودرام به سینما روی خوش نشان می‌دادند. هر چند حرف و حدیث‌ها و گمانه زنی‌هایی که درباره سانسور بخشی از فیلم در برخی رسانه‌ها منتشر شد نگرانی‌هایی را ایجاد کرد؛ سانسورهایی که گفته می‌شد به بهانه نگرانی از تضعیف روابط میان ایران و امارات ممکن است اتفاق بیفتد. این برای آنهایی که از سینما سررشته دارند و این مدیوم را می‌شناسند، بلاوجه و غیرمنطقی تلقی شد. هر چند فشارهای احتمالی وزارت خارجه در این باره را نباید دست کم گرفت؛ فشارهایی که می‌تواند در تصمیم‌گیری سازمان سینمایی بی‌اثر نباشد. سازمان سینمایی دولت یازدهم در این باره کارنامه تیره‌ای دارد. دو سال پیش علی جنتی وزیر وقت ارشاد به بهانه به هم نخوردن آنچه وی از آن به عنوان جشن‌های هسته‌ای یاد می‌کرد از ادامه اکران فیلم رستاخیز جلوگیری کرد و جالب است که از کیسه بیت‌المال چندین برابر آنچه فیلم امکان فروش داشت به عوامل فیلم هبه شد. حالا باید منتظر ماند و دید که این سازمان درباره فیلم لاتاری چه تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

باز شدن پای بچه‌ها به سینما

اما به جز لاتاری انیمیشن سینمایی فیلشاه در میان آثار سرگروه اکران نوروزی به چشم می‌خورد. فیلشاه می‌توانست با نگاه کارشناسانه و خیرخواهانه دبیر جشنواره فجر و هیئت داوران مورد تقدیر قرار گیرد اما از آنجایی که سینمای ایران اساساً ثابت کرده برخلاف کشورهای پیشرفته صاحب سینما رده سنی کودک و نوجوان را به رسمیت نمی‌شناسد و طی فرآیندهای زمانی مختلف این اقشار را از سینما فراری داده است به ساخته تحسین‌برانگیز هادی محمدیان و تیمش اعتنایی نکرد. فیلشاه علاوه بر تکنیک و فرم سینمایی، به لحاظ مفاهیم ارزشمند دینی و اخلاقی نیز واجد ارزش‌های زیادی است؛ اثری که در ارتباط‌گیری با قشر کودک موفق عمل کرده است و می‌تواند در ایام نوروز پای بچه‌ها را نیز همراه والدین آنها به سینماها باز کند. این اتفاق مهمی برای سینمای ایران محسوب می‌شود؛ سینمایی که سال‌هاست به واسطه سیاست‌های اشتباه رنگ و بوی تلخ و ناامیدکننده‌ای به خود گرفته بود و در میان آثار آن کمتر فیلمی به چشم می‌خورد که مناسب حال کودکان و خانواده‌های آنان باشد. اما فیلم به وقت شام را باید مهم‌ترین اثر حاضر در میان آثار سرگروه اکران نوروزی قلمداد کرد؛ فیلمی که در میان فضاسازی‌های رسانه‌ای و غیررسانه‌ای که حضور ایران در کارزار نبرد با تکفیری‌ها را مورد ملامت و سرزنش غیرمنصفانه قرار می‌دهد، می‌تواند اثری روشنگرانه قلمداد شود و تا حدود زیادی فضای غبارآلود در این زمینه را شفاف کند.

منبع: روزنامه جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.