«استارت‌آپ»‌ها به دنبال بازار می‌گردند

مدير يازدهمين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال معتقد است، اين نمايشگاه وقتي موفق خواهد بود كه استارت‌آپ‌هاي ايراني بتوانند بازار خود را پيدا كنند و صادرات داشته باشند.

بهارستانه: مدیر یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال معتقد است، این نمایشگاه وقتی موفق خواهد بود که استارت‌آپ‌های ایرانی بتوانند بازار خود را پیدا کنند و صادرات داشته باشند.
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد،‌اما هنوز استارت‌آپ‌های ایرانی به گرمی میزبان علاقه‌مندانی هستند که برای مشاهده آخرین تحولات خدمات، فعالیت‌ها و سرویس‌های دیجیتالی شرکت‌های ایرانی خود را به مصلای بزرگ امام خمینی (ره) می‌رسانند. با وجود اینکه میزان استقبال از این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌هایی مانند کتاب یا مطبوعات پایین‌تر است، اما می‌شود شور و شوق خاصی را در میان شرکت‌های بزرگ و کوچک ایرانی که در زمینه خدمات دیجیتال فعالیت می‌کنند، مشاهده کرد. شلوغ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه مربوط به اپراتورهای تلفن همراه است که سیمکارت‌های رایگان اعتباری و دیتا می‌دهند و بعد از آن از غرفه‌هایی که دوربین‌های واقعیت مجازی را برای سرگرم شدن بازدید‌کنندگان ارائه می‌دهند، استقبال خوبی می‌شود. نشست‌های تخصصی در خصوص فضای مجازی نیز در شبستان مصلای تهران برگزار می‌شود، نشست‌هایی که ابتدا قرار بود با ثبت‌نام قبلی برگزار شود، اما در نهایت بدون این تشریفات در حال برگزاری هستند.
نمایشگاه ۲ برابر بزرگ شده
روز گذشته، سید مرتضی موسویان، مدیر یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در نشستی رسانه‌ای، به اهداف برگزاری این نمایشگاه پرداخت و گفت: یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با همه کمبودها در حال برگزاری است و به لحاظ وسعت دو برابر نمایشگاه سال گذشته است.
موسویان با اشاره به استقبال خوب شرکت‌های ایرانی از این نمایشگاه گفت: امسال نمایشگاه با حضور ۴۴۲ شرکت و مؤسسه و ۱۲۰ استارت‌آپ برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم آخرین تکنولوژی‌های موجود را در این نمایشگاه داشته باشیم و از این لحاظ می‌توان‌گفت نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌تواند مشابه نمایشگاه gitex2017 باشد و توانسته‌ایم در استفاده از برخی تکنولوژی‌ها فاصله خود کم کنیم.
وی با بیان اینکه تعداد شتاب‌دهنده‌ها در کشور به رقم ۵۴ افزایش یافته‌است، خواستار سرمایه‌گذاری برای بالارفتن تعداد شتاب‌دهنده‌ها شد.
میز صادرات برای دیجیتالی‌ها
موسویان با اشاره به ایجاد کارگروه ویژه در نمایشگاه یازدهم برای راه‌اندازی میز صادرات برای شرکت‌های فعال در زمینه رسانه‌های دیجیتالی و استارت‌آپ‌های ایرانی گفت: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با یک شرکت خصوصی در راستای توسعه میز صادرات تفاهمنامه‌ای را منعقد کرد که این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد می‌شود تا کشورهای هدف برای صادرات محصولات دیجیتال شرکت‌های داخلی هدایت شوند. قرار است با مطالعاتی که انجام می‌شود، این موضوع در نمایشگاه سبیت آلمان نیز طی شود. به گفته وی، در این نمایشگاه نمایندگانی از کشور ترکیه حاضر هستند که این مقدمه‌ای برای شروع فعالیت صادراتی است و برای سال آینده نیز برنامه دقیقی داریم تا بتوانیم مقدمات این امر را فراهم کنیم.
۱۷ هزار کانال تلگرامی شامد گرفتند
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، درباره ثبت شامد (شناسنامه الکترونیکی محتوای دیجیتال) نیز توضیح داد: هم اکنون ۱۷ هزار کانال در تلگرام و ۷۴ هزار سایت دارای نشان شامد شده‌اند، در این میان حدود چند هزار صفحه در شبکه‌های اجتماعی نیز در کشور شامد دریافت کرده‌اند. این طرح در ابتدا حمایت از مالکیت مادی و معنوی دارندگان محتوا و بستر را پشتیبانی  و در گام بعدی به مردم کمک می‌کند بتوانند در بستری ارتباط داشته باشند که با خود‌اظهاری و ارائه مشخصات لازم در چارچوب ضوابط تعیین‌شده فعالیت کنند.
موسویان با رد برخی شایعه‌ها در خصوص اعطای شامد به شبکه اجتماعی فیسبوک تأکید کرد: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به هیچ عنوان اقدام به اعطای شامد به کانال‌ها، صفحات و سایت‌های فیلتر‌شده نخواهد کرد.
 وی ادامه داد: باید توجه داشت که به هر بستری در فضای مجازی خارجی می‌توان شامد داد، اما به بسترهای فیلتر شده در داخل کشور به هیچ عنوان شامد نخواهیم داد.
ایجاد کمپین «فرهنگ یار شو»
موسویان از ایجاد زمینه نظارت مردمی بر فضای مجازی با راه‌اندازی کمپین «فرهنگ یار شو» خبر داد و گفت: این کمپین با زیرساخت شبکه اجتماعی راه‌اندازی شده و در این کمپین افراد یاد می‌گیرند چطور محتوا را انتشار بدهند یا به عنوان فرد حقیقی ناشر دیجیتال شوند. همچنین در این کمپین افراد از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند و اگر کارشان گسترش پیدا کند از تخفیف‌های ویژه بیمه تأمین اجتماعی برخوردار خواهند شد.
مدیر نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با اشاره به کمبودهای نمایشگاه از تدوین کتاب اجرای نمایشگاه خبر داد و گفت: این کتاب مبنای برگزاری نمایشگاه برای سال آینده خواهد بود و قطعاً نمایشگاه سال آینده نسبت به نمایشگاه امسال حرفه‌ای‌تر برگزار خواهد شد.
موسویان وعده داد: برای نمایشگاه سال آینده از حدود سه ماه قبل از برگزاری نمایشگاه اطلاعات شرکت‌کنندگان در آن منتشر خواهد شد تا امکان قرار‌های کاری از قبل مهیا شود.
وی تصریح کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه ایجاد گردش مالی برای شرکت‌کننده‌ها است.
افزایش ۱۶۰ درصدی بازدید از نمایشگاه
طبق آمار ارائه شده از سوی روابط عمومی یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، میزان بازدید از این نمایشگاه نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد افزایش یافته است. میزان حضور فعالان فضای مجازی و مدیران نیز با رشد ۲۰۰ درصدی روبه‌رو بوده است.
ارائه این آمار‌ها در مقایسه با سال‌های تقریباً خلوت نمایشگاه، نشان‌دهنده آن است که نمایشگاه برای رسیدن به حد مطلوبی از بازدید‌کننده راه طولانی پیش رو دارد. به خصوص اینکه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در اجرا با ضعف‌های آشکاری روبه‌رو بود.
عمده فعالیت‌های دیجیتالی و بر خط بر بستر اینترنت انجام می‌شود این در حالی است که سرویس‌دهی اینترنت در فضای نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با مشکلات متعددی رو به رو بوده و در روزهای اخیر مواردی از قطع اینترنت در نمایشگاه و کاهش چشمگیر سرعت دسترسی به اینترنت وجود داشته است.
مشکل دیگری که بازدید‌کنندگان در نمایشگاه با آن برخورد داشته‌اند، ضعف شدید نمایشگاه در بحث اطلاع‌رسانی و راهنمایی مراجعان بود، به نحوی که برخلاف نمایشگاه‌های کتاب یا مطبوعات اطلاعات شرکت‌کنندگان به صورت دیجیتالی در اختیار کیوسک‌های راهنمایی قرار می‌گرفت. در این نمایشگاه که بستر فعالیتش ارائه پیشرفت‌های دیجیتالی و خدمات الکترونیکی است، راهنمایان مجبورند از طریق نقشه‌های کاغذی و به صورت دستی اقدام به جست‌وجوی نام غرفه‌ها کنند و در بعضی موارد حتی از خدمات‌رسانی به مراجعان معذور می‌شوند.
منبع: روزنامه جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.